W 2018 roku wycieczki edukacyjne odbyło 734 uczestników z 16 szkół

Do końca grudnia na zajęcia z programowania poza siedzibą szkoły (Tczew, Toruń i Gdańsk)  wyjechali uczniowie i nauczyciele z 55 grup z 16 szkół NUTS starogardzkiego. W 2019 roku zajęcia odbywać się będą także w dwóch lokalizacjach w Gdyni. Już niedługo opublikujemy pierwszą galerię zdjęć z zajęć wyjazdowych.

Szkoły biorące udział otrzymują pakiet informacji związanych z realizacją programu, łącznie z ofertą edukacyjną w której szczególnie opisane są założenia projektowe oraz elementy wchodzących w skład podstawy programowej.

W 2019  roku kontynuowane są wyjazdy dla szkół regionów starogardzkiego oraz rozpoczynane dla chojnickiego. Do końca roku szkolnego przeprowadzone zostaną pozostałe zajęcia dla 1740 uczniów (NUTS starogardzki) oraz 1761 uczniów (NUTS chojnicki).

Do 17 stycznia wszystkie szkoły biorące udział w projekcie zostały poinformowane o terminach i miejscach zajęć oraz zostały wysłane do nich maile z programem, ofertą edukacyjną oraz najważniejszymi informacjami.

Zajęcia w ramach Projektu „KoderJunior – Szkoła Mistrzów Programowania” realizowane są w: Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu, Centrum Kultury i Sztuki w Tczewie/Fabryce Sztuk, Galerii Starych Zabawek w Gdańsku, Muzeum Emigracji w Gdyni, Muzeum Miasta Gdyni.
 

Galeria Starych Zabawek w Gdańsku
„Zabawki – moje hobby” – warsztat:

Wyeksponowane zabawki w Muzeum są podzielone na różna kategorie (tematycznie): Zabawki dla chłopców, zabawki dla dziewczynek, zabawki drewniane, gry, lalki, zabawki przedwojenne itp. Zadaniem uczniów jest zaprojektowanie witryny, w której umieściliby interesujące je przedmioty. Wykorzystane zostaną do tego celu obrazki przedstawiające stare zabawki, które będzie trzeba pogrupować tematycznie w pracy metodę ‘burzy mózgów’. Wybrane zajęcia w instytucji edukacyjnej rozwijają kompetencje cyfrowe i programowania z wykorzystaniem wybranych narzędzi dostępnych podczas realizacji programu. Uczniowie poznają szereg możliwości na wykorzystanie wiedzy dot. programowania w życiu codziennym, uczą się postrzegania rzeczywistości, która składa się z planowania i koordynacji wielu zadań. W tym przypadku uczniowie poznają mechanizmy powstawania kolekcji, zbiorów oraz ich poprawnego katalogowania.

Ekspozycja stała:

Wśród propozycji znajdziemy m. in. Stare i kultowe zabawki z czasów PRL oraz kolekcję krótkich filmów edukacyjnych w technologii projektora analogowego w którym obraz odtwarzamy za pomocą dołączonych slajdów. W programie uwzględniliśmy krótki pokaz z użyciem wymienionej technologii.


Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu
„Świat algorytmów dla najmłodszych”  – warsztat:

Jak myślą roboty? Czym są algorytmy? Jak wyglądają? Czy zwykły komputer myśli? Czy może zrobić coś, czego mu nie kazaliśmy? Jak działają algorytmy? Na warsztatach uczestniczy uczą się, że algorytmy są wszędzie, nie tylko w komputerach, zostaną zaprezentowane proste sposoby ich zapisu, od karteczek od rodziców „wynieś śmieci” do schematów blokowych. Na warsztatach dzieci poznają podstawowe sposoby zapisywania algorytmów oraz wezmą udział w zabawach i prostych grach przybliżających tę tematykę. Nie jest konieczna umiejętność posługiwania się komputerem, będzie on wykorzystywany w stopniu minimalnym.

Wystawy stałe i wystawy czasowe:

Wśród propozycji znajdziemy m. in. Wahadło Foucaulta, łamigłówki matematyczne, wystawę fotografii i inne.

Wybrane zajęcia w przestrzeni naukowej rozwijają kompetencje cyfrowe i programowania z wykorzystaniem wybranych narzędzi dostępnych w instytucji. Uczniowie poznają szereg możliwości na wykorzystanie wiedzy dot. programowania w życiu codziennym.

Centrum Kultury i Sztuki w Tczewie, Fabryka Sztuk w Tczewie
„Programowanie z wykorzystaniem instrumentów”  –  warsztat (Centrum Kultury i Sztuki):

Scenariusz zajęć opiera  się na wykorzystaniu elementów programowania w pracy grupowej. Wykorzystywane są elementy muzyki i rytmiki. Zadania opierają się na drużynowych działaniach ze ścisłym podziałem ról. Część osób wykonuje zadania muzyczne pozwalające na łatwiejsze wytyczanie ścieżki przez zdobywanie kart specjalnych dla grupowych „żywych robotów”. Pozostałe osoby dbają o odpowiednie układ trasy omijający przeszkody. W świecie przepełnionym komórkami i tabletami metoda nauki programowania bez dodatkowej elektroniki a zwiększającej wrażliwość muzyczną jest niezwykle potrzebne dla młodych ludzi.

Oferta dodatkowa:

Wystawy stałe i wystawy czasowe/ warsztat kreatywny– Fabryka Sztuk
Tworzenie własnej kompozycji z wykorzystaniem kolorowego piasku i kleju lub wycinanki, tworzenie własnego dzieła sztuki. Zajęcia w twórczy sposób rozwijają zdolności manualne i pokazują alternatywne metody tworzenia obrazów. Tuż po zajęciach dzieci będą miały okazję zwiedzenia wystaw stałych w przestrzeni muzealnej.
 

Muzeum Emigracji w Gdyni
„Od parowca do odrzutowca” – warsztat:

Na przykładzie emigracyjnej ścieżki kilku polskich emigrantów i emigrantek, uczniowie dowiadują się w jaki sposób można było planować podróż do odległych krajów dawniej oraz jak postęp technologiczny przyczynił się do współczesnego sposobu przemieszczania się. Zadaniem uczniów jest także omówienie i zaplanowanie różnych wariantów podróży. Uczniowie w ramach zajęć konstruują także modele przestrzenne samochodu. Wykorzystując wiedzę w praktyce otrzymują rozwiązanie w postaci gotowego przedmiotu. Zajęcia odbywają się na wystawie stałej.

Wystawa stała:

Ekspozycja przybliża dzieje emigracji z ziem polskich od wieku XIX do czasów współczesnych. Opowiada o Polakach, którzy wyjeżdżali w różnych czasach, z różnorodnych powodów, do rozmaitych miejsc na świecie. Jej narracja prowadzi zwiedzających od Wielkiej Emigracji, przez rewolucję przemysłową, masowe wyjazdy do Ameryki, życie w brazylijskiej dżungli, społeczność Chicago, dramatyczne ludzkie losy w czasie i po II wojnie światowej, trudne lata PRL-u, aż po najnowszą historię – po wstąpieniu przez Polskę do Unii Europejskiej. Wśród wielu atrakcji goście Muzeum znajdą kilkumetrową, multimedialną instalację globu, poświęconą polskiej obecności na świecie, czy projekt Batory w budowie – w ramach którego powstaje największa na świecie makieta statku pasażerskiego.

Muzeum Miasta Gdyni
„Mali architekci” – warsztat:

Podczas zajęć uczestnicy wchodzą w role budowniczych – konstruktorów, tworzących własne koncepcje modernistycznych kamienic. Warsztaty uwzględniają tematy z zakresu programowania, projektowania przestrzennego, historii, sztuki i architektury. Uczniowie zwiedzają także wystawę stałą poświęconą architekturze budynków powstałych w latach 20. i 30. ubiegłego stulecia. Uczniowie uzyskają wiedze na temat projektowania portu i miasta w tamtych czasach. Lekcja edukacyjna jest sposobem na zrozumienie pracy w omawianych zawodach ze szczególnym zwróceniem uwagi na estetykę i funkcjonalność przestrzeni publicznej. Warsztat przenosi uczestników w obszary związane z matematyką i myśleniem logicznym a także rozwija kompetencje pracy w grupie i uruchamia procesy kreatywne.
 
Wystawy stałe i czasowe:

W Muzeum Miasta Gdyni znajduje się szereg wystaw czasowych oraz ekspozycji powstałych z ideą pokazania szerokiej historii skorelowanej wokół architektury, wiedzy dot. historii i sztuki w kontekście ważnego ośrodka miejskiego regionu Pomorza, którym jest Gdynia. Ekspozycje zostały dostosowane do potrzeb uczestnictwa w kulturze najmłodszych.